Boyutlu Nakış


PEMBE BEBEK
 PINK DOLL



Çok ama çok özel bir kadın var.. Adı Salley Mavor.
İnsanın yüzünü gülümsemeyle dolduran işler yapıyor.. Salley Mavor un yüzü de melek gibi yaptıkları da melek gibi. 
Salley Mavor konusunu bir gün çok derin işleyeceğim.

Onun bebeklerini görünce ''bebek'' çalışmaya özendim.  Şimdilerde hep aklımda bebekler var. 
Bu bebeklerle ilgili kendime has bir tarzım olsun istiyorum. Bana ait bir çalışma olmalı... Böyle biraz da Türkiye'yi ve bizim köy çocuklarımızı anlatsın istiyorum.. Reha Erdem'in '' 5 Vakit'' filmindeki gibi çocuklar.. Bizim yamalı tarlalarımız, parke taşlı köy yollarımız, Ege'li köylerimiz... Hepsini kumaş, keçe, boncuk, yünlerle yapmak... 

Biraz içimden geldiği gibi ve karışık tekniklerle, canım hangi ipliği istiyor hangi kumaşı çekiyorsa...
Hangi renk, hangi ton uyacaksa.. 

''Pembe bebek'' ilk bebeğim oldu.  







Eminönü Hilalteks den aldığım yünlü bir kumaşım vardı.. Önce iplik çekerek sınırlarını belirledim.
Kumaşın çevresine olası renk ve malzemeleri yığarak renk ve tema için gerekli ön hazırlığı yaptım.

Bebeğin kafasını keçeden çalıştım.. bulaşık süngeri üzerinde üclü keçe iğnesi harika oldu.
Saçlarını kalemlere sarıp, saç spreyi ile bukle bukle kalmalarını sağladım.
İnce keçe kumaşı üzerinde ağaçları  çizip kestim ve kenarlarına  battaniye ilmeği ile farklı tonda pembe süslemelerini yaptım. Madeira'nın yün iplikleri harika oldu.. 
Ağaç dalları ve yaprakları içinse gene Madeira'nın ebruli pembe ipliğini kullandım.

3 boyutlu yapraklar için minik bir kasnağa kumaş gerip, iğne oyası tekniği ile yaprağı çalıştım. 

Pembişin elbisesi bir kartela kumaşından.  Eski kartelaları koltuk döşemecilerinden binbir rica alıp biriktiriyorum. Çok işe yarıyorlar. Yani elbise aslında döşemecilerin kullandığı bir kumaş. sert ve kalın. Form vermek kolay oldu... Kenarlarından kumaş yapıştırıcı ile tutturabilirsiniz.. Bazen uhu da aynı işi görüyor.. ama, kuruduktan sonra uhuyu kontrol edin.. 

Minik kozalaklar, tohumlar ve mazı dalları sürekli toplayıp, kurutup sakladığım çeşitli malzemeler içinde... günü gelince kutular açılır, gerekli olanlar tek tek aşağıdaki gibi dizilir.. Pembiş kızın bahçesinin malzemeleri onlar...




Bunları beyaza boyamak fikrini hoşuma gitti. İstenirse doğal renkleri de kalabilir. 
Ama Pembe kızın bahçesi sadece pembe/beyaz olsun istedim..
3 kat su bazlı beyaz boya... şimdi daha dikkat çekici oldular..

Yavaş yavaş bütün figürler tamamlanmaya başladı....


Şimdi saksıyı yapıyoruz. Mini kasnağa farklı bir kumaş gerelim.. Saksıyı kurşunkalemle çizip, çizgilerin üzerinden ince takı telini tutturarak tellere de aynı saksı formunu verelim..

Tellerin bitip, buluştuğu noktada minik bir düğüm yapın. Sonra kesilecekler. Sepet örgüsü tekniği ile tüm telleri eşit aralıklarla değerlendirerek  1 boş, 1 dolu tekniği ile örgüyü tamamlayın.. 

Teli tutturduğunuz iplikleri keserek teli kumaştan ayırın. şimdi elinizde tek başına bir saksı formu var. Bunu kenar dikişlerini saklayarak mevcut kumaşın dilediğiniz yerine tutturarak dikin..
Küçük bir cep gibi dikilince oluşan boşluğa bir minicik elyaf doldurun.. Elyaf tok tutacak ve içine saklayacağınız dalı sabitlemede yardımcı olacak.  dalları gelişigüzel yerleştirin sonra kozalak ve kuru tohumlar.  en son da böğürtlen şeklinde hazırlanmış boncukları dallara asın.. 


Detayları yukarıda görebilirsiniz.Ağacın üzerindeki boncuklara gelince. Gömlek düğmesi boyutunda geniş ağızlı bir tahta boncuk bulun.. Bulun diyorum ama bu boncuklar sadece ve sadece Eminönü'ndeki boncukçularda bulunuyor... Tahta boncuklar müthiş... boy boy ve çeşit çeşit...
Kum boncukları 4 ya da 5 sıra halinde geniş ağızlı boncuğa geçirin. Sarmalayarak sıra sıra dış dolgu oluşturun.. 

Saçları beyaz yün. 
Ayakları ve elleri keçeden..

Pembe kızın sarmaşık güllerini de ebruli kurdele ile çalıştım. dallar için biraz farklı bir ton kullandım.. sarmaşık güllerin ortalarına birer adet opak, ekru kum boncuk yerleştirdim.. 
Beyaz yapraklarla tamamladım. Doğada beyaz yaprak yok  ama nakışda her şey, her renk olabilir..
Hayal gücümüze kalmış...

Pembe kıza,  pembe bir şapka yapmak istiyorum ama henüz ne yapacağıma karar veremedim.. 
pembe şapka sonra......


bitti benim pembe kız...







Popüler yayınlar