Altın Nakışı


ALTIN NAKIŞINI NASIL ÖĞRENDİM?

HOW DİD I LEARN GOLDWORK?



İşte aşağıdaki kitaplardan...
2 very important  books to begin goldwork.






Bu kadın bir harikaaa...


Çok basit işlemelerden oluşan güzel bir örnek tablosu oluşturmuş ve kitabında yayınlamış.
Örnekler, yeni başlayanlar için çok basit.

Kitabı tesadüfen D&R da gördüm. 2 sene önce bu kitabı görene kadar altın nakışı ile ilgili hiç bir fikrim yoktu. Sadece sağda solda, internette bazı altın nakışı denilebilen işlemeler görmüştüm. Bir de hepimizin çok iyi bildiği Maraş İşi örtü ve giysileri biliyordum.


Maraş İşi gerçekten çok güzel bir işleme. Ancak monoton ve tekdüze..Maraş işini bana Sapanca'da olduğum bir yaz çok sevimli bir köylü  kadını gösterdi. Kumaşa önce desen çiziliyor ve desenin boyutunda kesilen biraz kalınca bir karton üzerine yapıştırılıp, kartonun kenarlarından desen sarma tekniği ile sarılıyor..İplikleri de özel. Ben biraz eskimiş ve kararmış olanlarını çok seviyorum. Ciğerdeldi denen bir alet yardımıyla kumaşta önce delik açılıyor ve iğne bu delikten batıp, çıkıp sarmayı tamamlıyor. Bu konuyu daha sonra detaylı araştırıp yazmak istiyorum aslında. 

 Altın nakışı ise hareketli ve heyecan verici...
Malzeme ve desen çeşitliliği var. Altın tırtıl ve kurtçuklarla mükemmel işlemeler çıkıyor. Daha fazla yaratıcılık gerektiriyor. 

Ruth Chamberlin'in bu kitabını gördüğümde altın nakışıyla ilgilenmeye başladım.

Sevdim hem de çok sevdim ::))

Aslında kitabın içindeki ağaçlara hayran kaldım.. Ve aldıktan bir kaç hafta sonra hiç bir örneği çalışmadan direkt ilkbahar ağacını işlemeye başladım. İnanılmaz bir sabırsızlık vardı içimde, örnekleri çalışarak zaman kaybetmek istemedim. 

Ve ağaçlar ....





Bu ağacı birebir işlemeye çalıştım. 
Bu da benim işlemem..






Ancak ciddi bir sorun ortaya çıktı.
Altın nakışında kullanılan özel bir altın iplik var. İmitation japanese gold thread  (taklit japon altın ipliği) deniyor.
Bu ipliği Türkiye'de bulmak mümkün değil.  Çeşitli boy ve kalınlıklarda olan bu özel iplikler ancak gelişmiş bazı nakış malzemeleri satan dükkan ve online dükkanlarda bulunabiliyor.Özellikle t 69nve t 70 numaralı altın ipliklerin çok kullanıldığını fark ettim. Ancak çok pahalılar ne yazık ki,

www.berlinembroidery.com 
www.kreinik.com
www.thetoyeshop.com

adreslerinden sipariş vermek mümkün. Ben henüz denemedim. Ama yakın bir zamanda sipariş vermeyi düşünüyorum.

Şu ana kadar yaptığım projelerde ağırlıklı olarak altın tırtıl ve kurtçuk kullandığım için bu özel ipliği edinmedim. Ama yakın zamanda mutlaka... 

Yukarıdaki fotoğraflarda farkı göreceksiniz. Ben SADI THREAD tırtıllarını kullanarak işledim ağacı. Orijinalde ise T 69 jap gold kullanılmış..

Aslında altın tırtıl daha kalın ve dolgulu durduğu için 3 boyut ta çok güzel bir efekt yarattı. O yüzden jap gold kullanmadığım için çok da üzgün sayılmam. 



  



Kış mevsimi için yukarıdaki proje çalışılmış. Çok zarif, sade, şık, asil ve güzel.. En kısa zamanda aynısını yapmak istiyorum. Ancak kök kısımlarında kullanılan o özel kum boncukları bulamıyorum. Piyasadaki kum boncuklar istediğim görüntüyü sağlamıyorlar. Bir yerlerde bulacağım ama ne zaman, bakacağız...







Sonbaharı betimleyen bu proje de müthiş. 
Umarım bunu da işleyecek vaktim olacak..

Ben artık daha önce yapılmış örneklerden çok desenini ve tasarımını kendimin yapabildiğim, malzemelerini kendimin seçtiği, bana özel projeler yapmayı istiyorum. 
Tasarım ve proje özgün olsun, benim olsun istiyorum.

Taklit etmek, öğrenmek için harika bir yol.. Çıraklık dönemi için ustaların projelerini işlemek akıllıca.. Ancak zaman geçtikçe ve artık yavaş yavaş oluyorum, her şey kafamda olgunlaşmaya başlıyor dediğiniz zaman daha özgün tasarımlar çıkarmaya başlıyorsunuz. Benim artık o kadar çok fikrim ve projem var ki, hangisini yapacağımı şaşırıyorum ve ne yazık ki zaman yetmiyor.  

Hatta bu projeleri yetiştireceğim diye kendime hedefler koymaktan gittikçe dostlarımı daha az görür oldum.. Bu durumu düzeltmeliyim.







Bu kitaptan örnekler çalışırken en çok beğendiğim bu teknik olmuştu. Sepet örgüsü tekniği.. Dokusu çok güzel. Hep favorim olarak kalacak.










2. olarak en beğendiğim spiral teknik. Çok sevdim.  Çok bizden çok yakın geldi, Çünkü İznik çinileri desenleriyle büyüdük ve spiraller çok gördük. 








Veee şal deseni.. İlk kez Hindistan'da görülmüş ve sonra İngiltere'ye ihraç olmuş ve şal deseni, her temaya çok yakışan bir desen.. Kumaşa, nakışa, cama, porselen ve seramiğe.... Ama her sanat dalında görmek ve kullanmak mümkün.

Kitapta başkaca pek çok güzel teknik var. Ancak hepsini yayınlamak haksızlık olacak..

Son olarak kitaptan aşağıdaki projeyi yayınlıyorum. Görsel ziyafet...







Desen, malzeme, renkler ve uyum mükemmel bir çalışma...
Çok az da olsa Mandala yı anımsatıyor.

Mandala'nın sözlük anlamı; Wikipedi....Hindistan kökenli dinlerde metafizik veya sembolik bakımdan meta veya mikro kozmosu gösteren şekillere verilen ad.Genel olarak mandala,şekilleri belli bir düzene göre boyamaktır.

Örnek olarak bir kaç görsel verelim.











Bu aralar bir mandala desenini  altın nakışına dönüştürmenin kurgusuyla uğraşıyorum. Yakında detaylarını yayınlayacağım. 

Aslında düşünüyorum da, yüzlerce yıl içerisinde kültürler dünyanın her bir noktasını dolaşmış ve insanların duygu ve düşünce dünyalarıyla harmanlanarak evrilmiş ve farklı desenler, asimile olmuş sanatlar ve ürünleri ortaya çıkmış.. Mandala etkisini de hemen hemen her şeyde görmek mümkün.,


Bana en yardımcı 2. kitap ise...

A-Z OF GOLDWORK






Bu A-Z ye seri kitapları çok yararlı.. Herşey çok basit bir dille ve çok basit örneklerle anlatılmış. İstanbul'daki büyük kitapçılarda olur da rastlarsan hemen alıyorum. Hemen hemen her  nakış stili için bir kitapları var. 





















Evet, bu iki kitap bana altın nakışını öğretti. Her iki kitabı da  Remzi Kitabevi ya da D&R larda bulmak zaman zaman mümkün. Ayrıca bazı gelişmiş tuhafiyecilerde de bulmak mümkün. Bir de Goblen.com'a bakmakta fayda var. Hiç bir yerde bulamazsanız. Amazon.co.uk den isteyebilirsiniz. 




















Yorumlar

Popüler yayınlar