Altın Nakışı

GALATA KULESİ

GALATA TOWER

The unique place of İstanbul..

The most beautiful treasury from the past...








İstanbul'un tüm eşsiz mekanlarının tamamını, altın nakışı ile çalışmak gibi bir hayalim var...

Bu serinin ilkini Galata Kulesi ile gerçekleştirdim.

Sırada Dolmabahçe Sarayı ve Alman Çeşmesi var.Belki Kılıç Ali Paşa Cami..
Dolmabahçe'nin kapısını ve kapı yanındaki simetrik duvarlarını tek bir çerçevede çalışmak istiyorum. Kılıç Ali Paşa Camiyi ise maketinde yer aldığı gibi komple tepeden bakış açısıyla yapmak istiyorum. Ama daha düşünüyorum. Olacak ama biraz zor olacak..



Aslında bu projede başkaca yapmak istediğim detay çalışmalar da vardı. Ancak, çalışma ilerledikçe fikirlerim değişti, gelişti ve başka yerlere gittim..
Gene de ortaya çıkan sonuçtan memnunum..

Tek istediğim aslında oval pencere sövelerini kabartılı olarak çalışabilmekti. Bunu yapamadım. Aralarda kalan alanlar o kadar küçüktü ki, parmaklarım orada çalışmayacaktı. Hatta o ince alanlarda yapacağım işlemeler bozuk olabilecek ve tüm işlemeye kötü bir görüntü verebilecekti. Bunu görünce bu fikirden vazgeçtim.

Ağrılıklı ''couching'' ve ''or nue'' teknikleri kullanarak işledim.

Bu tekniklerin türkçelerini yazdığım zaman bir şey ifade etmiyor. Mecburen ingilizcelerini kullanmak zorunda kalıyorum.  (döşeme, yayma desem ya da ''or nue'' için çıplak desem bir şey ifade etmeyecek) Bazen gerçekten de kelimeleri yabancı dilde  kullanmak zorunda kalabiliyoruz. Kültür emperyalizmi dedikleri bu olsa gerek... üzgünüm...

Teknikleri detaylı olarak açıklayacağım...











Hayalimdeki ilk çizim buydu...
İnternette bir araştırma yapmış ve çeşitli minyatürler görmüştüm. Benim çalışmamın da biraz minyatüre benzemesini istemiştim..


İnternette TANER ALAKUŞ'UN çeşitli minyatürlerine rastladım. Tarzını, çizimlerini hele renklerini çok beğendim. Bir masal dünyası gibi tüm minyatürleri... Uçuş uçuş,, rüya gibi... Canlı renkleriyle, klasik minyatürlerden ayrılıp, çocukların  harika masal kitaplarına dönüşüyorlar...

Böyle insanlarımız ve değerlerimiz olduğu için çok mutlu oluyorum. Etrafımızı çevreleyen cehalet denizinde böylesi mücevherlerin olduğunu bilmek umut veriyor... 

Taner Alakuş'u araştırınca Edirnekapı'da bir atölyesinin olduğunu öğrendim.. Hem de dünya şirini bir eski İstanbul evinde, huzurlu bir dünyası olduğunu anladım.. 

Belli ki, kapı ve pencerelerinden, sanat, güzellikler çıkıp, yayılıyor şehrin sokaklarına. Alaattin'in sihirli lambasından çıkan duman gibi....






Taner Alakuş Atölyesi:
Taner Alakuş



Bu minyatür bana çocukluğumun İstanbul'unu fısıldıyor..
Pencere ve kapı detaylarının güzelliklerine bakın. 
Kule de aralarında çok ama çok güzel duruyor..

Biraz biraz oluşmaya başladı fikirlerim. 

Ben de aşağıdaki çizimi yaptım..

Çizimi Adobe İllustrator de çalıştım. Hem istediğim boyutlarla oynayabilirim hem de temiz bir çizim elde ediyorum.

İsteyen aşağıdaki çizimin çıktısını alıp, projeyi çalışabilir..












Nakış eğer küçük bir alanda yapılıyorsa, çok küçük detayları işlemek için uygun olmuyor.
Ancak çok büyük alanlarda yapılan çalışmalarda, en az 70, 100 cm gibi boyutlu kumaşlar üzerindeyken, detayları vermek daha kolay oluyor. 



Ben gerçek kuleyi biraz fazla sadeleştirmek zorunda kaldım..Ana hatlarını esas aldım..











Önce milaj kağıdına ana hatları kopya edip, sonrası çalışacağım kumaşa bu ana hatları gene frixion kalemi ile geçirdim.


Milaj kağıdındaki çizimi kumaşın altına koyup, üzerinden çizebilirsiniz. Kumaş ise ipek...






 İlk olarak çiçekleri işledim..
Ağaç gövdelerini ve dalları sap işi ile, yaprakları sarma ve ağaçları da tohum işi ile işledim.
Ağaçları işlerken farklı yeşiller kullanarak gölge ve ışık oyunları yaratmaya çalıştım.




















Bu projede nihayet internetten getirttiğim( jap gold thread t 69 ) kullandım.
Bu altınla çalışılmış bir iplik türü.. 
Türkiye'de bulunmuyor bu yüzden Kanada'da bir adresten temin edebildim.


Altın nakışı için gerekli herşeyi burada bulmak mümkün. 4,5 günde geldi..


Geldiğinde çok sevindim. 1 ay elimi süremedim, çeşitli işlerden dolayı.. Ama bu kuleyi bu ipliklerle yapmayı hayal ediyordum. Başladığım gün müthiş bir heyecan vardı içimde. Hep öyle oluyor zaten. sonra yavaş yavaş o heyecan sönüyor. Bitişe geçerken aslında o projeden hevesimi almış bitirmiş oluyorum. Son detayları büyük bir sabırsızlıkla yapıyor ve çerçeveletmek istiyorum aynı hızla...

Bu metal iplikler asil bir görünüm kazandırıyor. Duyduğuma göre kararmıyorlar ama ben zamanla eğer havayla buluşması devam ederse sorun olacağını hissediyorum. 












Altın iplikleri sıra sıra döşeyip, pencerelerin olduğu yerlerde kum boncuğu iğnesi ile arzu ettiğim renklerde ipek ipliklerle, pencereleri iplik dolgu yaptım.  İpliği ayrıştırdım. Tek katıyla pencereleri dolguladım.









En alt sıradaki pencereleri çalışırken pencere booyutlarında kartonlar kesip, ilgili noktalara yapıştırdım. etrafa ipliklerle kontürler işledim.

Katların aralarına ise altıon tırtıl ve bir sıra mavi kum boncuklarla yerleştirdim.





 





Gemiyi çamaşır ipeği ile çin iğnesi tekniği işleyip, kenarlarına altın iplik işledim.
Tekne kısmını ise altın metal tırtılla çevreledim.










Geniş delikli boncuğu altın kum boncukları ile dolguladım. Çalışırken boncuk iğnesi kullandım. 
Ve bu dolgulu boncuğu kulenin tepesine yerleştirdim.









Kulenin tepesinedeki üçgen bölmeyi önce sepet işi tekniği ile doldurdum. 
Kenarlarına ise altın tırtıl geçerek kontürle bitirdim.





Kulenin tabanına yerleştirdiğim yeşil yaprakları da stumpwork tekniği ile çalıştım.



Küçük bir kasnağın içersine üzeri yaprak çizili kumaşı yerleştirdim. 
Aslında lale işlemeyi de düşünmüştüm ama sonra laleleri beğenmedim ve bu fikirden vazgeçtim.



Yapraklar yukarıdaki gibi önce tellerle sarılıp, sonra içleri sarma işi dolgulandılar.
Sonra kesip kumaştan çıkardım. Kenarlarındaki kumaşları çok dikkatli kestim. Son olarak da yanan bir çakmakla kenarları tütsüledim.. Fazlalıkları yok ettim...











Telleri kulenin altındaki kumaşlarda oluşturduğum minicik deliklerden geçirip, arkada sabitledim.


















Yeşil bir iplikle yaprakları minicik dikişlerle kumaşa çeştili noktalardan sabitledim.










Yaprakların yerleşmiş hali yukarıdaki gibi....

Kulenin tamamına kontür olarak da kalın altın tırtıllardan kullandım. Bu tırtılları üstten tutturma tekniği ile kenarlara tutturdum.









Kule bitti ve çerçeve için hazır...

&&&


Yorumlar

Popüler yayınlar